Om Byggimporten Väst AB
Företaget har sitt säte i Dingle.
Företagets postadress är Spaldingsgatan 1, 41259 Göteborg
Företagets lageradress är Kallkärrsvägen 19, 45561 Dingle
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till Info@byggimporten.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till Info@byggimporten.se.
Leverans
Våra normala leveranstider är 3-10 vardagar på allt vi lagerför och för övriga varor gäller respektive leverantörs tider, något som justerats ovanligt mycket sedan Corona.
Vi meddelar vår leverantörs estimerade leveranstid i samband med beställning men bla komponentbrist medför stundtals nya förseningar utom vår kontroll, varför vi inte heller kan ta ansvar för dessa. Ju närmare leverans desto säkrare leveransdag.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: Info@byggimporten.se
Vi friskriver oss för leveransansvar som är utom vår kontroll tex i de fall leverantören väljer att inte leverera till oss, det har inte hänt men vi lever i en föränderlig värld.
Kunden ansvarar för att leverans kan ske med fullstor lastbil till den av kunden anvisade lossningsplatsen, avvikelser behöver kommuniceras innan beställning så vi kan söka alternativa leveransalternativ.
För lossning med bakgavellyft och pallyftare gäller eg hårdgjordyta vilket gör att Schenker och deras samarbetspartners vid annat underlag kan neka lossning och återta godset till terminal och debitera återtagningsavgift i väntan på andra förslag på lossning från kund. Vid grusplaner/vägar rekommenderar vi kunden att lösa lossning med hjälp från någon granne, bonde, företagare eller annan som har möjlighet att lossa pallar från lastbil
För gods som levereras till privatperson med Schenker gäller att de aviserar godset, dvs de kontaktar Er innan leverans. Till vissa områden görs turer endast 1 gång/vecka varför det kan ta 7 dagar från att aviseringen besvaras tills leverans sker.
Priser
Alla priser ange i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, om inte annat tydligt framgår. (generellt skall varor som är avsedda för privatperson anges ink moms medan varor avsedda för företag anges ex moms, vi strävar efter att ange båda priserna om plattformen så medger)
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, förändrade fraktpriser, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Betalning
Vi erbjuder faktura och delbetalning via Dicopay.
För betalning mot faktura 14 dagar krävs godkänd kreditupplysning.
Vid förskottsbetalning via faktura eller Dicopay kräver vi inte godkänd kreditupplysning.
Vid 12 månaders delbetalning via Dicopay tillkommer 2,9% (Dicopays avgift) på fakturabeloppet inklusive frakt och moms. Kunden får därefter även betala 195 kr i uppläggningsavgift och 39kr/månad i aviavgift.
Vi är tacksamamma för tidig betalning och det stora flertalet betalar i tid, vid försening tillkommer följande avgifter:
– Påminnelseavgift med 60 kr/faktura
– Dröjsmålsränta (2023 är den 10,5% per 365 dagar)
– Förseningsavgift (endast till företag) med 450 kr
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatkund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
(gäller inte varor som tillverkats för Er tex fönster)
Generellt försöker vi vara tillmötesgående så kontakta oss även om Ni eg inte har ångerrätt så ser vi om vi kan finna en bra lösning.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till Info@byggimporten.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ev ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
Notera att även om Ni hämtat varan på annan plats tex transportörens terminal, importörens lager, tillverkare osv är det som regel till vårt lager (Kallkärrsvägen 19, 45561 DINGLE) som varan skall returneras eftersom vi som företag inte har returrätt från dem vi köpt varan. Detsamma gäller produkter som skickas från importör/fabrik vilket kan medföra att returfrakten blir avsevärt mycket dyrare än den frakt Ni betalade vid beställning.
Du ansvarar för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
OM varan levererats till Er på pall skall den även returneras på pall för att kunna lossas och hanteras med truck, saknad pall debiteras med 400kr plus moms (500kr ink moms)
Kontakta oss för att välja möjlig returdag då lagret generellt är obemannat.
Notera att varan skall vara förpackad så som Du mottog den eftersom avsikten är att sälja den till en annan kund, i annat fall utgår de faktiska kostnaderna för återställande alt prisavdrag för ny kund.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. (tex fönster och dörrar)
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till Info@byggimporten.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
Personuppgifter
Genom att handla hos Byggimporten Väst AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Byggimporten Väst AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är:
Payson (kort, banköverföring, faktura och delbetalning).
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är främst: Postnord, Schenker, DHL och fabrikens val vid import.
10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
Byggimporten Väst AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.